Hoe nu verder?
Je moet na een overlijden heel wat formaliteiten in orde brengen.
Je kan daar pas mee beginnen als de akte van overlijden beschikbaar is. Die wordt ons binnen de week aangeleverd door de burgerlijke stand.
We bezorgen je de akte zo snel mogelijk digitaal en je krijgt ook tiental exemplaren op de dag van de uitvaart.
Bekijk de thema’s hieronder, we leggen je graag uit wat te doen.
Neem gerust contact met ons op als je met vragen zit.
Bankzaken
Je bent verplicht de bank op de hoogte te brengen van het overlijden. De bank blokkeert dan de bankrekeningen van de overledene (en van de eventuele levenspartner) en schrapt ook de volmachten op naam van de overledene, vanaf middernacht op de dag van het overlijden.
Je kan de uitvaartkosten en de rekeningen voor nutsvoorzieningen (huishuur, energie, water, telefonie, …) nog betalen met een geblokkeerde rekening. Om de dagelijkse kosten te kunnen dragen krijgt de overgebleven levenspartner toegang tot een bedrag van maximum 5000 euro (als dit op de rekening staat) of de helft van het kapitaal van alle rekeningen samen.
Deze regeling is geldig tussen het moment van overlijden en het moment waarop je het attest van erfopvolging aan de bank bezorgt. De successierechten worden berekend op basis van de stand van de rekeningen op de dag van het overlijden.
Attest of akte van erfopvolging
Het attest van erfopvolging vermeldt de wettige erfgenamen van de overledene. Je hebt dit nodig om de bankrekeningen te deblokkeren.
Je kan zelf voor een attest van erfopvolging zorgen. Dat kan via deze link.
Of je kan het telefonisch aanvragen via het call center van FOB Financiën: 02/572 57 57.
In sommige gevallen kan je dit attest niet aanvragen en moet je hiervoor een notaris aanstellen. Hij maakt geen attest maar een akte van erfopvolging:
- als de overledene gehuwd was met een huwelijkscontract of er een ‘schenking tussen echtgenoten’ bestaat
- als de overledene een testament naliet
- als er ‘handelingsonbekwame’ erfgenamen zijn, zoals bijvoorbeeld minderjarigen
Attest van erfopvolging aanvragen? Klik hier.
Aangifte nalatenschap
Als erfgenaam moet je een ‘aangifte van nalatenschap’ indienen bij de Vlaamse Belastingsdienst Erfbelasting (Vlabel). Daarmee wordt het vermogen van de overledene geschat en zal de overheid de erfbelasting berekenen.
Je hebt daarvoor vier maanden tijd als het overlijden plaats heeft in België, vijf maanden als het overlijden plaats heeft in Europa en zes maanden als het overlijden plaats heeft buiten Europa.
Je kan de aangifte van nalatenschap digitaal doen via Erfonline.
https://www.vlaanderen.be/erfonline
Doe je de aangifte liever op papier? De blanco formulieren vind je via
https://www.vlaanderen.be/de-aangifte-van-nalatenschap-indienen-via-het-formulier/formulieren-erfbelasting
De ingevulde aangifte verstuur je naar Vlaamse Belastingsdienst – Erfbelasting, Vaartstraat 16, 9300 Aalst.
De aangifte van nalatenschap is soms ingewikkeld. Je vindt een stappenplan van de overheid via deze link:
https://www.vlaanderen.be/stap-voor-stap-door-de-aangifte-van-nalatenschap
Voor vragen bij het invullen van de aangifte van nalatenschap kan je terecht bij de Vlaamse Belastingsdienst op het verkorte telefoonnummer 1700 of via
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-belastingdienst/contactmogelijkheden-vlaamse-belastingdienst
Je kan de aangifte nalatenschap ook laten indienen door een notaris, maar dat is niet verplicht.
De procedure ‘aangifte nalatenschap’ starten? Klik hier.
Testament
Als je weet dat er een testament bestaat of je hebt er een vermoeden van, dan kan je dit terugvinden in het Centraal Register voor Testamenten (CRT).
Je kan aan een notaris vragen dit voor jou te doen of je kan zelf een aanvraag tot opzoeking sturen naar de Steundienst Databanken van FEDNOT. Je hebt daarvoor een kopie nodig van de ‘akte van overlijden’. Stuur een mail naar crt@fednot.be of doe je aanvraag schriftelijk via Bergstraat 30-24, 1000 Brussel.
Je zal enkel een antwoord krijgen op de vraag òf er een testament is, bij welke notaris het werd opgemaakt en op welke datum de akte werd opgenomen. Met die gegevens kan je contact opnemen met de notaris die het testament heeft opgesteld. Hij of zij zal je verder helpen.
Ziekenfonds
Je hoeft het ziekenfonds niet te verwittigen van het overlijden, dat gebeurt automatisch via de Kruispuntbank. Neem zeker wél contact op als je eigen dossier wijzigt door het overlijden (bv kinderen ten laste, inschrijving op eigen naam, …) of om nog eventuele terugbetalingen te regelen. Aanvullende verzekeringen zoals hospitalisatie- of tandzorgverzekeringen moet je zelf opzeggen.
Als de overledene een ziekte- of invaliditeitsuitkering ontving, sluit het uitkeringsdossier dan af om terugvorderingen te vermijden.
Werkgever
De werkgever regelt zelf het nog uit te keren vakantiegeld en mogelijke verzekeringen. In sommige gevallen kan je rekenen op een vergoeding van de uitvaart door de werkgever. De federale pensioendienst voorziet een begrafenisvergoeding voor gepensioneerde ambtenaren. Je vraagt die aan via deze link: https://www.sfpd.fgov.be/nl/overlijden/begrafenisvergoeding
Je kan tot tien jaar na de uitvaart de begrafenisvergoeding voor ambtenaren opvragen, je hebt er wel een attest of akte van erfopvolging bij nodig.
Tussenkomst gepensioneerde ambtenaren? Klik hier.
Pensioen
De Rijksdienst voor Pensioenen is automatisch op de hoogte van het overlijden via de bevolkingsdienst van de woonplaats van de overledene. Gaat het om een overheidspensioen of een buitenlands pensioen? Denk je dat je in aanmerking komt voor een overlevingspensioen of overgangsuitkering?
Afhankelijk van de datum van het overlijden heb je als nabestaande soms nog recht op het pensioenbedrag van de maand van het overlijden zelf.
Neem contact op met de Federale Pensioendienst, via het verkorte telefoonnummer 1765 of lees er meer over op https://www.sfpd.fgov.be/nl/overlijden
Contact opnemen met de Federale Pensioendienst? Klik hier.
Zelfstandige ondernemers
Was de overledene een zelfstandige? Verwittig de boekhouder indien er één aangesteld is.
Schrijf de overledene uit bij de Kruispuntbank voor Ondernemens (KBO) en schrap op die manier het ondernemersnummer. Dat kan via een erkend ondernemersloket (bv Xerius, Acerta, Partena, …).
Vakbond
Was de overledene lid van een vakbond? Informeer of je in aanmerking komt voor een begrafenisvergoeding, sommige vakbonden keren die uit aan hun leden en militanten.
Auto of moto
Als echtgenoot, wettelijk samenwonende partner of kind kan je de auto van de overledene overnemen zonder het kentekenbewijs (de nummerplaat) te wijzigen of zonder dat je een verkoopsakte nodig hebt.
Let er wel op dat je het kentekenbewijs (de nummerplaat) overdraagt op je naam. Neem hiervoor contact op het Directie Werkverkeer (DIV) in je buurt. https://mobilit.belgium.be/nl/weg/inschrijven-en-schrappen/afspraak-bij-een-div-loket
Ze zullen je vragen naar de ‘akte van overlijden’, een uittreksel uit je geboorteakte en de huwelijksakte of het samenlevingscontract (dit kan je aanvragen bij je gemeente). Ook de autoverzekering moet je op je eigen naam zetten.
De ‘belasting op inverkeerstelling’ (BIV) is een eenmalige belasting die je als eigenaar van een voertuig moet betalen vanaf de ingebruikname van het voertuig op de openbare weg in België. Als echtgenoot of wettelijk samenwonende partner moet je de BIV niet nog eens betalen. Neem je het voertuig over van je moeder of vader, dan moet je de BIV wel nog eens betalen.
Het kan wel een maand duren vooraleer alle documenten voor de overname van het voertuig in orde zijn. Als partner mag je rijden met het voertuig tijdens de periode dat de administratie in orde wordt gebracht. Neem je als kind het voertuig over, dan kan je de auto gedurende die tijd niet gebruiken.
Wil je de auto niet meer gebruiken? Breng de officiële nummerplaat met stempel (die achteraan op de auto is bevestigd) dan zonder verpakking binnen in het postkantoor. De schrapping is gratis en onmiddellijk. Je zal per post een bevestiging van schrapping ontvangen. Je mag de auto waarvan de nummerplaat geschrapt werd niet op de openbare weg laten staan.
In een ontheffingsbrief ontvang je het detail van de berekening van de verkeersbelasting. Daarin staat welk bedrag je nog moet betalen of terug zal krijgen. Via eBox ontvang je deze berekening ook digitaal.
Contact opnemen met de D.I.V.? Klik hier.
Lidmaatschappen en abonnementen
Ga na waar de overledene een abonnement op had of lidgeld voor betaalde en zet die overeenkomsten stop. Zo voorkom je eventuele kosten bij automatische verlengingen.
Denk aan gsm, kranten, tijdschriften, websites, TV-kanalen, verenigingen, clubs, theater, sportevenementen, …
Sociale Media
Je kan een account van sociale media (bv Facebook, Instagram, X, LinkedIn, …) laten verdwijnen als iemand overleden is. Daarvoor heb je een akte van overlijden nodig. Ga naar de instellingen van het platform zelf om een account stop te zetten.
Facebook o.a. biedt aan om het account een herdenkingsstatus te geven. Dat wil zeggen dat iedereen die al bevriend was, op die pagina rouwberichten en herinneringen kan delen. Verjaardagen worden niet meer gemeld en het profiel verschijnt niet meer in actieve lijsten. Je kan de nieuwe beheerder worden als je een bloedverwant of de partner van de overledene bent.
Op Facebook kan je zelf op voorhand kiezen wat er met je eigen profiel gebeurt als je sterft. Je kan aanvinken dat je account dan gewoon verdwijnt of je kan een beheerder aanduiden voor je herdenkingspagina. Die moet uiteraard een eigen Facebookaccount hebben en bevriend met je zijn via Facebook. Je kan ook aanvinken dat je beheerder een copy mag downloaden van alles wat jij ooit hebt gedeeld. Bij je overlijden schakelt Facebook dan automatisch je account naar de herdenkingsstatus en wordt er een bericht gestuurd naar de nieuwe beheerder. Vergeet de persoon die je hiervoor opgaf niet op de hoogte te brengen van je keuze.
Woning, water, elektriciteit, gas, …
Je mag de huishuur blijven betalen van de geblokkeerde bankrekening. Woont er niemand meer op het adres van de overledene? Vergeet dan de huurwaarborg niet terug te vragen bij het opzeggen van de huur, dit geldt ook voor een kamer in een rusthuis.
Je sluit de nutsvoorzieningen best pas echt af als je niet meer in de woning van de overledene moet zijn. Ondertussen kan je bij de leveranciers van gas en elektriciteit een ‘leegstandscontract’ afsluiten. Dat zorgt ervoor dat je tijdelijk heel lage voorschotfacturen betaalt en toch nog kan rekenen op licht, water, verwarming op de momenten dat je er aanwezig bent.
Elke leverancier heeft eigen documenten om contracten stop te zetten, informeer je via hun website. Ze zullen je vragen naar je contractnummer en klantnummer. Dat vind je bovenaan op een factuur terug, meestal staat het onder het postadres vermeld.
Water-link is in Antwerpen de leverancier voor water.
Via deze link kan je je contract stopzetten: https://water-link.be/informatie/verhuizen/contract-stopzetten